Województwo mazowieckie oczekuje od regionu warmińsko-mazurskiego współfinansowania połączeń kolejowych pomiędzy granicą administracyjną a Działdowem. Zaproponowało dwa rozwiązania: dopłatę dla Kolei Mazowieckich bądź rozszerzenie oferty o kursy organizowane przez urząd marszałkowski z Olsztyna. Zmiany miałyby wejść w życie za nieco ponad rok.
We wrześniu Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
poinformował o planie rozszerzenia pod koniec tego roku oferty połączeń regionalnych na odcinku z Olsztyna do Działdowa. Pomimo pojawiających się w tej sprawie postulatów pasażerów samorząd
nie zamierza natomiast wydłużać biegu wybranych kursów do Ciechanowa lub Mławy, a więc na teren województwa mazowieckiego. Przewozy na zlecenie marszałka z Warszawy realizuje tam spółka Koleje Mazowieckie.
Bezpośrednie relacje z i do Olsztyna?
– Spółka KM na linii nr 9 na odcinku Działdowo – granica województwa mazowieckiego wykonuje w ciągu roku ponad 100 tys. pociągokilometrów – podkreśla Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. W lipcu samorząd rozpoczął więc z sąsiadem rozmowy dotyczące możliwości współfinansowania przewozów na styku regionów. Mazowieckie przedstawiło przy tym dwa potencjalne scenariusze współpracy.
W pierwszym z nich województwo warmińsko-mazurskie miałoby współfinansować istniejące kursy Kolei Mazowieckich na krótkim odcinku przebiegającym przez ten region administracyjny. W drugim zaś uruchomiłoby własne pociągi relacji Olsztyn – Działdowo – Ciechanów. – Długość odcinka od granicy województwa warmińsko-mazurskiego do Ciechanowa wynosi ok. 34,56 km. Częściowo skompensowałoby to wykonywaną naprzemiennie pracę eksploatacyjną, jak również uatrakcyjniłoby ofertę przewozową – ocenia nasza rozmówczyni.
Co najmniej trzy pary dziennie
Mazowieckie proponuje, by dodatkowe kursy pojawiły się w rozkładzie wraz z początkiem roku 2027, kiedy wejdzie w życie nowa umowa województwa warmińsko-mazurskiego z operatorem wyłonionym w zapowiadanym przetargu. Zgodnie z przekazanymi nam przez Martę Milewską danymi region oczekuje,, że jeśli sąsiad zdecyduje się na wariant zakładający wymianę pracy eksploatacyjnej, zorganizuje co najmniej trzy pary kursów do Ciechanowa dziennie. W tym układzie urzędy marszałkowskie nie przekazywałyby sobie ani wybranym przez drugi z samorządów przewoźnikom środków, a rozliczałyby się, finansując samodzielnie połączenia przekraczające granicę administracyjną.
– Po przedstawieniu informacji w zakresie średnich kwot dopłat, jakie samorząd województwa mazowieckiego przekazuje Kolejom Mazowieckim w ramach rekompensaty do jednego pociągokilometra na odcinku granica województwa – Działdowo z podziałem na typy taboru czekamy na propozycje współpracy ze strony samorządu województwa warmińsko-mazurskiego – usłyszeliśmy w UMWM. Region miał zaprezentować sąsiadowi również szczegółowe zestawienia pociągów międzywojewódzkich własnej spółki. Z informacji otrzymanych dotychczas przez naszą redakcję od UMWWM nie wynika na razie, czy w 2027 r. dodatkowe kursy z Olsztyna do Ciechanowa rzeczywiście pojawią się w rozkładzie jazdy.